Zakrzepica - Zakrzepica - Jak uniknąć w podróży zagrożenia Żylną Chorobą Zakrzepowo Zatorową (ŻChZZ)

MEDserwis.pl > Zakrzepica >Zakrzepica - Jak uniknąć w podróży zagrożenia Żylną Chorobą Zakrzepowo Zatorową (ŻChZZ)

Zakrzepica - Jak uniknąć w podróży zagrożenia Żylną Chorobą Zakrzepowo Zatorową (ŻChZZ)

Minęło już ponad 100 lat, od kiedy Rudolf Virchow zdefiniował i opisał trzy przyczyny tworzenia się zakrzepów w naczyniach. Są to: zaburzenia w przepływie krwi, zaburzenia w obrębie ściany naczynia oraz stan nadkrzepliwości krwi. Jego teoria wciąż ma praktyczne zastosowanie
i tłumaczy zjawiska zachodzące w naczyniach krwionośnych.

Zmiany w układzie krążenia i w krwi opisane przez Virchowa, zostały współcześnie dokładniej zdefiniowane w postaci tzw. czynników ryzyka żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej (ŻChZZ). Niezmiernie istotnym czynnikiem ryzyka ŻChZZ jest zmniejszona mobilność. Bardzo często dochodzi do niej w następstwie przeprowadzonego zabiegu operacyjnego, zaostrzenia procesu chorobowego czy ostrej infekcji. Większość z nas z pewnością nie zastanawia się nad ryzykiem zakrzepicy w typowej sytuacji ograniczającej nam ruch, a mianowicie podczas długotrwałych podróży, samolotem lub samochodem.

Czy istnieje związek pomiędzy długim lotem lub podróżą samochodem a występowaniem zakrzepicy?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Pierwsze doniesienia pojawiły się w 1954 roku i mówiły o wystąpieniu zakrzepicy żył głębokich u dwóch osób, po 14-to godzinnej podróży samolotem. Przeprowadzono kilka badań wśród pasażerów linii lotniczych, aby potwierdzić lub obalić tezę, że długa podróż samolotem w klasie ekonomicznej jest przyczyną występowania ŻChZZ (tzw. syndrom klasy ekonomicznej). Otrzymane dane sugerują, że w takich przypadkach występuje 2-4 krotny wzrost ryzyka zakrzepicy. Ryzyko to narasta wraz ze zwiększeniem czasu lotu. Wykazano także, że może ono utrzymywać się do dwóch tygodni po takim locie. Niestety nie jest znany dokładny mechanizm tworzenia się zakrzepów w takich okolicznościach. Przypuszcza się, że może mieć to związek z długotrwałym unieruchomieniem ciała czy hypobarycznym niedotlenieniem tkanek i narządów, co może aktywować układ krzepnięcia.

Czy wszyscy są w jednakowym stopniu zagrożeni?

Częstość występowania zakrzepicy u pasażerów z grupy niskiego ryzyka wynosi 1,6% a wśród pasażerów z grupy wysokiego ryzyka (z dodatkowymi czynnikami ryzyka oprócz samej podróży) - nawet 5%. Pasażerowie z niskim ryzykiem to tacy, którzy na nic nie chorują oraz nie przyjmują żadnych leków. Do grupy wysokiego ryzyka zaliczymy między innymi tych, którzy mieli już w przeszłości epizod zakrzepicy ale także pasażerów otyłych, z nadciśnieniem, cukrzycą, innymi chorobami układu sercowo-naczyniowego, z dużymi żylakami lub o zmniejszonej mobilności na skutek problemów z kośćmi lub stawami.

Czy ryzyko zakrzepicy w trakcie podróży można obniżyć?

Odpowiedź brzmi: TAK!
Należy pamiętać o kilku prostych zasadach:
*Pić w samolocie dużo płynów – np. 1 szklanka, co 2 godz.
*Nie pić zbyt dużo alkoholu – działa on moczopędnie i zagęszcza krew
*Unikać obcisłych/ciasnych ubrań w podróży
*Unikać wkładania bagażu podręcznego pod fotel przed sobą – ogranicza to ruchy
*Wykonywać ćwiczenia rozciągające nogi – przez 2 min, co każdą 1 godz. lotu
*Wstawać z fotela w trakcie lotu i przejść po kabinie – przez 3 min., co każdą godzinę lotu

Czy można się zabezpieczyć innymi metodami?

Przeprowadzono kilka badań na temat zastosowania w trakcie lotu innych powszechnie wykorzystywanych w medycynie środków do profilaktyki zakrzepicy. Wyniki nie są jednoznaczne. Okazało się, że jednokrotna iniekcja heparyny drobnocząsteczkowej (LMWH) redukowała częstość występowania zakrzepicy z 4,2% do zera. Potrzebne są jednak dodatkowe badania w celu potwierdzenia szerokiego zastosowania LMWH w tym wskazaniu. U pasażerów przyjmujących profilaktycznie kwas acetylosalicylowy w wysokich dawkach (400 mg na dobę przez trzy dni), częstość występowania zakrzepicy wyniosła 3,6% ale wystąpiły powikłania gastryczne. W świetle dostępnych danych wydaje się, że pończochy uciskowe (o stopniowanym poziomie ucisku 1 lub 2) najskuteczniej i bezpiecznie redukują ryzyko wystąpienia zakrzepicy żył głębokich w trakcie długiego lotu. Pamiętajmy zatem o kilku przedstawionych tu praktycznych metodach profilaktyki ŻChZZ w trakcie podróży i starajmy się je stosować nie tylko w trakcie lotu samolotem, ale także w trakcie długich podróży samochodem.

Zobacz więcej >>

 

 

medserwis.pl Telewolt Sp. z o.o. 00-671 W-wa, ul. Koszykowa 70 lok.2, tel.: 601 410 411, e-mail: medserwis@medserwis.pl
Array ( [t] => 14 [id_t] => 4784 [cc_f] => 376 )